
Managing ομάδα με καβγατζήδες
Σε κάθε οργανισμό, υπάρχουν εκείνοι οι συνάδελφοι που δείχνουν να έχουν «κόντρα» με τα πάντα και τους πάντες. Η αντιπαραθετική στάση, όπως αποκαλείται, αποτελεί σχεδόν τη μόνη τους προσέγγιση, είτε πρόκειται για στρατηγικές, ιδέες, ή απλές καθημερινές συζητήσεις.
Αυτό συχνά τους καθιστά αντιδραστικούς, απαισιόδοξους και αμυντικούς απέναντι σε καθετί διαφορετικό. Πολλές φορές, χωρίς να το συνειδητοποιούν, δείχνουν ασεβείς ή επικριτικοί προς τους άλλους.
Τι Κρύβεται Πίσω από την Αντιδραστικότητα;
Πολλοί από αυτούς δεν έχουν ιδέα πώς τους αντιλαμβάνεται η ομάδα και οι συνάδελφοι τους. Αυτή η αντιπαραθετική στάση έχει εδραιωθεί τόσο βαθιά στη συμπεριφορά τους, που λειτουργεί αυτόματα, χωρίς επίγνωση, χωρίς πρόσθεση.
Κάθε συνάντηση, κάθε αλληλεπίδραση, εκλαμβάνεται σαν «μάχη θέσεων». Η αντίσταση είναι το προεπιλεγμένο τους mode. Είναι στη φύση τους, δεν γνωρίζουν άλλο τρόπο.
Αυτοί πιστεύουν απλά ότι "υπερασπίζονται απόψεις", στην πράξη, τις περισσότερες φορές, προκαλούν δυσαρέσκεια και αποδυναμώνουν τη δυναμική της ομάδας.
Δεν είναι λίγοι οι συνάδελφοι που αποφεύγουν να εμπλακούν μαζί τους. Αυτό, αυτοί το ερμηνεύουν λάθος ως "αποδοχή" ή "νίκη", ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για σιωπηρή απόρριψη.
Η Σύγκρουση Κλιμακώνεται
Το αποτέλεσμα; Άλλοι αρχίζουν να τους αντιμετωπίζουν με το ίδιο ύφος και η σύγκρουση ανατροφοδοτείται. Η ομάδα πολώνεται. Η συνεργασία γίνεται δύσκολη.
Και ο ηγέτης; Συχνά βρίσκεται σε δίλημμα.
Από τη μία, ο αντιπαραθετικός συνάδελφος μπορεί να είναι ιδιαίτερα ικανός, με κριτική σκέψη, διορατικότητα και συνεισφορά.
Από την άλλη, η συνεχής αντίσταση και πρόκληση φθείρει τις σχέσεις, αποτρέπει τον διάλογο και μειώνει το ψυχολογικό αίσθημα ασφάλειας της ομάδας.
Τι κάνουμε;
Οι καλοί managers δεν αρκούνται στο "έτσι είναι ο χαρακτήρας του καθενός" και απλά αποδέχονται τη κατάσταση. Παίρνουν τη κατάσταση στα χέρια τους και θέτουν όρια και κατευθύνσεις γύρω από το:
- πώς δείχνουμε σεβασμό στους άλλους
- πότε έχει νόημα μια αντιπαραθετική προσέγγιση
- πώς λειτουργούμε σε περιβάλλον συνεργασίας, όχι ανταγωνισμού
Και κυρίως: δίνουν feedback. Feedback ξεκάθαρο, φροντισμένο και χρήσιμο.
Γιατί; Γιατί αν ενδιαφέρεσαι πραγματικά για όλα τα μέλη της ομάδας, δίνεις την ευκαιρία να δει αυτό που δεν βλέπει.
Πώς διορθώνεται η κατάσταση;
- Δεν αλλάζει με ένα “σβήσιμο διακόπτη” ούτε θα πέτυχουμε κάτι με παρατήρηση ή απειλές. Θέλει υπομονή και επιμονή.
- Συνήθως χρειάζεται προσωπικό feedback, coaching και ατελείωτη ενίσχυση της αυτοπαρατήρησης του.
- Ακόμα κι αν δεν αλλάξει εντελώς η εσωτερική τάση για αντίπαράθεση, η συμπεριφορά μπορεί να προσαρμοστεί, ώστε να γίνεται πιο συνεργατική και πιο παραγωγική.
Ο ηγέτης οφείλει να βοηθήσει το άτομο να "πειθαρχήσει" το ύφος του χωρίς να χάσει τη φωνή του.
Παρέμβαση
Η παροχή ειλικρινούς feedback για θέματα συμπεριφοράς και ύφους είναι ίσως το δύσκολο αλλά και πιο αναγκαίο καθήκον
Μόνο έτσι θα:
- Προστατεύσει τη συνοχή της ομάδας
- Ενδυναμώσει την κουλτούρα εμπιστοσύνης & συμπεριληπτικότητας
- Δίνει σε ένα ικανό αλλά δύσκολο μέλος την ευκαιρία να μεταμορφώσει την επίδρασή του
Και αυτό είναι το δώρο που κάνουν οι σπουδαίοι managers.
Αθανασόπουλος Γιάννης MBA
NLP Master Trainer - Business Coach - Developer
-1η δημοσίευση στο epixeiro.gr https://www.epixeiro.gr/article/548362