Skip to main content
blindspot

Blind-Spots & πως τα διαχειριζόμαστε

Κοινό χαρακτηριστικών των νέων μεγάλων συγχρόνων αυτοκινήτων ένα μικρό κόκκινο φωτάκι στη πάνω γωνία του εξωτερικού καθρέπτη. Ένα φωτάκι που φωτίζει όταν κάτι βρίσκεται στο blind-stop του οδηγού. Το ίδιο όμως συμβαίνει και σε εμάς. Υπάρχουν καταστάσεις που κάνουν το φωτάκι μας να ανάβει.

Τι είναι αυτό το blindspot (ή αλλιώς το τυφλό σημείο);

Στην ψυχολογία, αναφέρεται στις πτυχές του χαρακτήρα, των συμπεριφορών ή των συναισθημάτων μας που δεν αντιλαμβανόμαστε οι ίδιοι, αλλά είναι εμφανείς στους άλλους. Αυτά τα τυφλά σημεία μπορεί να προέρχονται από εγωισμό, άρνηση ή έλλειψη αυτογνωσίας.

Οι άνθρωποι συχνά έχουν τυφλά σημεία στις απόψεις τους για κοινωνικά ζητήματα, προκαταλήψεις ή στερεότυπα που δεν συνειδητοποιούν ότι έχουν. Αυτά μπορεί να επηρεάζουν τον τρόπο που αλληλεπιδρούν με τους άλλους.

Στην επιστήμη της γνωστικής ψυχολογίας και της λήψης αποφάσεων, το blindspot μπορεί να αναφέρεται σε προκαταλήψεις που επηρεάζουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε ή κρίνουμε καταστάσεις, χωρίς να το καταλαβαίνουμε.

Το blindspot αναφέρεται σε ασυνείδητες αδυναμίες, προκαταλήψεις ή ελλείψεις στην αντίληψη που μπορεί να επηρεάσουν την επιτυχία μιας επιχείρησης ή ενός ηγέτη. Αυτά τα blindspots μπορεί να οδηγήσουν σε κακές αποφάσεις, χαμένες ευκαιρίες ή ακόμα και σε κρίσεις.

Ένας leader μπορεί να έχει υπερβολική αυτοπεποίθηση, να μην ακούει τους συνεργάτες του ή να αγνοεί σημαντικά δεδομένα, επειδή βασίζεται μόνο στο ένστικτό του. Παράδειγμα, ένας CEO που δεν αναγνωρίζει την ανάγκη για κάποιο μετασχηματισμό επειδή «πάντα έτσι δούλευαν τα πράγματα».

Όταν μια εταιρεία αγνοεί αλλαγές στις τάσεις, τη συμπεριφορά των καταναλωτών ή τις κινήσεις των ανταγωνιστών. Παράδειγμα σε όλα τα MBAs, η Kodak που δεν επένδυσε έγκαιρα στη ψηφιακή φωτογραφία, γιατί πίστευε ότι το φιλμ θα κυριαρχούσε για πάντα.

Στην καινοτομία, επιχειρήσεις που δεν αντιλαμβάνονται έγκαιρος την ανάγκη να ανανεώσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους και μένουν σε παλιές στρατηγικές. Τέτοιο παράδειγμα, η Nokia που υποτίμησε τα smartphones και έχασε την ηγετική της θέση.

Πολλές επιχειρήσεις αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν τους πιο ταλαντούχους ανθρώπους τους ή να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον με αποτέλεσμα υπάλληλοι με υψηλό δυναμικό να παραιτούνται επειδή δεν αναγνωρίζονται ή δεν τους δίνεται χώρος να αναπτυχθούν.

Λύσεις για να αναγνωρίζουμε αυτό το φωτάκι είναι να ζητάμε ειλικρινές feedback από συνεργάτες, πελάτες και υπαλλήλους. Να βασιζόμαστε σε δεδομένα και analytics, όχι μόνο στο ένστικτο μας. Να ενισχύσουμε τη διαφορετικότητα στη σκέψη της ομάδας, ώστε να εντοπίζουμε περισσότερα blindsports. Ένας εξωτερικός σύμβουλος μπορεί να βοηθήσει να δεις αυτά που δεν βλέπεις μόνος σου. Τέλος η διαρκής μάθηση, δηλαδή το να είσαι ανοιχτός σε νέα trends και προσαρμογές και ας σε βγάζουν από το comfort zone σου.

 

Αθανασόπουλος Γιάννης MBA
NLP Master Trainer - Business Coach - Developer